Gåva eller förskott på arv

Hej Min fru och hennes bror kommer att få en sommarstuga från sina föräldrar eftersom dom är gamla och inte orkar med att sköta den. Hennes bror är inte intresserad av att ta hand om den, men det är vi. Stugan är värderad av mäklare och vi har tänkt oss att använda den som bas för att sätta värdet. Efter att hennes föräldrar skänkt stugan så har vi tänkt reglera ägandet mellan syskonen genom att vi betalar hennes bror halva värdet av värderingen. Därefter har vi för avsikt att genomföra en ordentlig renovering av stugan. Nu till våra frågor, vilket är bästa sättet för deras föräldrar att skänka stugan till sina barn? Som gåva eller förtida arv? Är det något som vi bör tänka på vid reglering av ägandet mellan syskonen för att undvika framtida risker för eventuella tvister?

Tacksam för råd!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt 6:1 ÄB ska en gåva som en bröstarvinge (föräldrars barn) får under arvlåtarens (i detta fallet det gifta paret) räknas som förskott på arv om inte annat föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det vill säga, om det framgår av ett gåvobrev eller testamente att fastigheten inte ska utgöra förskott på arv så gör det inte det.

I detta fall då föräldrarna enbart har två barn och syftet är att båda ska dela lika, har det ingen betydelse huruvida det klassas som gåva eller förskott på arv. Annorlunda skulle det varit om det fanns flera syskon. Däremot kan det vara lättande när det gäller framtida tvister om föräldrarna tydligt har angett skriftligen hur uppdelningen ser ut.

Hälsningar,

Isabella WidjestrandRådgivare