Gåva eller försäljning vid byte av fastigheter

Hej. Vi och vår son m familj tänker byta hus med varandra. Vårt hus är värt c:a 3,8 milj kr. Sonens är värt c:a 2,8 milj.

1. Är det möjligt att sälja husen till varandra för 2 milj/st?

2. Kan man skänka husen till varandra? (Ibland ser man en rubrik i tidningen: Gåva, bouppteckning, testamente när det gäller fastigheter.)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

1. När det gäller fastigheter gäller huvudsaklighetsprincipen, dvs om det är 50 % eller mer i form av ett köp räknas allt som ett köp. För att vara ett köp och inte en gåva måste priset sättas högre än hälften av årets taxeringsvärde eller marknadsvärde, och då räknas allt som ett köp och det blir inte delvis köp delvis gåva. Det är alltså möjligt att sätta det priset och förmodligen ett ännu lägre.

Notera att om ni gör det i form av köp kan er sons familj behöva betala kapitalskatt (dvs vinstskatt). Vid gåvor mellan närstående utlöses ingen kapitalskatt (se mer om vad det innebär nedan).

2. Ja man kan skänka husen till varandra och det gör man genom en gåva. För att en gåva ska föreligga ska tre kriterier vara uppfyllda: 1. Den ska bygga på frivillighet, 2. Det ska finnas en gåvoavsikt, och 3. Det ska ske en förmögenhetsöverföring från givaren till gåvomottagaren.

Vid gåvor utlöses ingen kapitalskatt, men notera att vid gåvor ärver man den tidigare ägarens skattemässiga situation. Det innebär att om din son någon gång vill sälja fastigheten i framtiden kommer kapitalskatten att räknas utifrån värdestegringen från den dag du köpte fastigheten till den dag han säljer den, dvs inte från dagen då gåvan gavs. Om det är lång tid sedan du köpte huset kan det alltså bli en hel del i skatt. Å andra sidan om ni istället gör ett köp kommer kapitalskatten att utlösas direkt och förmodligen bli mindre eftersom ni lär sätta priset så lågt som möjligt för att det fortfarande ska räknas som ett köp.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare