FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/07/2015

Gåva av hus till sambon - Vad krävs?

Hej,

Jag och min sambo har planer på att göra mig till delägare i huset vi bor i, hon står som ensam ägare just nu. Vi ska ta ett gemensamt lång och rusta huset, Räcker det med att skriva ett gåvobrev där hon ger mig 50 % av huset eller behövs det något mer? Vart skickas ett gåvobrev? För jag antar att det ska registreras någonstans.

/Nicklas

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I princip räcker det bra att skriva ett gåvobrev. I så fall skall reglerna i 4 kap. 1-3 §§ samt 7-9 §§ jordabalken, JB, iakttas (Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994). Framförallt innebär detta att en av givaren och mottagaren undertecknad skriftlig handling måste upprättas, att köpeskillingen (0 kr, eftersom det är en gåva) skall anges samt att gåvobrevet innehåller en förklaring om att givaren överlåter hälften av fastigheten på mottagaren. Gåvohandlingen ska vara skriftlig och köpeskillingen, i detta fallet 0 kr, ska anges. Vidare ska handlingen innehålla en förklaring från givaren där denna överlåter halva fastigheten till gåvomottagaren.

Gåvobrevet behöver faktiskt inte registreras någonstans för att gälla; annat hade gällt om ni vid gåvotillfället hade varit gifta, i vilket fall gåvan skulle ha behövt registreras hos Skatteverket (se 8 kap. 1 § samt 16 kap. Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230#K8). Om "huset" är en fastighet - det vill säga om det så att säga inte bara är huset ni äger utan även marken - skall det dock ordnas med lagfart. Detta görs genom ansökan hos Lantmäteriverket. Information om detta, samt blanketter, finns på Lantmäterets hemsida, här: http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/#faq:Jag-vill-ge-bort-eller-har-fatt-en-fastighet.

Lycka till, och hoppas att svaret blir till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare