FrågaAVTALSRÄTTGåva02/03/2015

"Gåva" av halva bilen till sambo

Hej! Jag och min sambo har precis köpt en bil tillsammans, han står som ägare men vi har båda betalat lika mycket. Och nu funderar vi på om vi ska skriva något avtal oss emellan om att bilen är bådas. Vad ska i sådanna fall stå med för att det ska vara giltigt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Rent juridiskt är det faktiskt inte avgörande vem som står registrerad som ägare. Däremot vet jag förstås inte om det kanske var så att endast en av er skrev på köpavtalet (din sambo, antar jag). I och för sig föreligger utifrån vad jag vet om er situation så kallad "dold samäganderätt", vilket i vissa situationer kan ge dig rätt till ersättning, men det rör sig inte om någon vanlig äganderätt. Jag rekommenderar helt enkelt att din sambo skriver ett gåvobrev till dig på 50 % av bilen. Av ett gåvobrev skall det framgå vem som ger bort gåvan, vem som tar emot den och vad det är som ges bort samt ort och datum. Dessutom skall naturligtvis gåvogivaren skriva under gåvobrevet. När ni har upprättat gåvobrev gäller gåvan mellan er, och du är delägare till bilen.

Om det ändå skulle vara så att båda skrev under på köpavtalet och ni båda betalade lika mycket, är det naturligtvis så att ni båda redan äger bilen till 50 % var!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare