FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/08/2014

Gåva av fastighetsandel

Hej, Vi är tre syskon som äger en fastighet. Kan jag skänka min del till min systerdotter, och i så fall vilka åtgärder behöver jag vidta Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att ge bort en andel i fastighet är fullt möjligt. Reglerna som styr detta finns i jordabalkens 4e kapitel. https://lagen.nu/1970:994#K4. I 4 kap. 29 § anges att formkraven för gåva av fastighet är detsamma som vid försäljning av fastighet. Det innebär att reglerna i 4 kap. 1-3, 7-9 §§ måste följas.

I dessa anges bl.a.  att en köpehandling ska upprättas som underskrives av säljaren och köparen. Handlingen skall innehålla en uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen.

Ni måste alltså upprätta en handling om överlåtelse av din andel till din systerdotter. Detta ska ske i form av ett gåvobrev/köpebrev. Denna handling ska även innehålla uppgifter om vilken fastighet det rör och köpeskilling (eftersom du skänker bort din andel kommer köpeskillingen att vara 0 kr i detta fall). Denna handling ska sedan undertecknas av er båda.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare