Gåva av fastighet till sambo

Jag köpte ett renoveringsobjekt (fristående hus) ensam innan jag träffade min nuvarande sambo. Efter ett par år fick han halva huset av mig som gåva och tog över hälften av lånen. Därefter bestämde vi oss för att göra en omfattande tillbyggnad mm, vilket vi lånade till. Pengarna gick åt. Jag anser att en del av dessa pengar gick åt till att täcka upp för min sambos uteblivna inkomst.

Nu ska vi separera och han vill ta över huset. Vi har gjort en värdering som ligger 75' över vad vi har lån för. Jag undrar om jag kan få med mig något mer än de 35' som är hälften av det överskridande värdet?

Vi har ett gemensamt barn och behöver ha en bra relation även i framtiden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid sambodelning, är det samboegendom som ska ingå. Samboegendom definieras i 3 § sambolagen som "sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning". Huset som du införskaffade innan samboförhållandet skulle alltså inte ha räknats som samboegendom. Men då du har gett den lösa egendomen, som fristående hus är att se som, som gåva kommer ändå utfallet att bli detsamma, som om ni hade införskaffat huset gemensamt. Gåvan fullbordas när själva egendomen rent fysiskt är överlämnad till mottagaren (2 § Gåvolagen, se här). I fall av fristående hus kan man av förklarliga skäl inte överlämna huset, utan gåvan fullbordas när huset överlämnas "på pappret". Detta verkar vara uppfylld i ditt fall. Det finns så att säga inga möjligheter att återkalla gåvan.

Som jag ser det finns det inga möjligheter för dig att utfå mer pengar än de 35000 som är hälften utav vinsten. Enligt 16 § sambolagen har du dock möjlighet att få huset "på din lott", om du anses vara den som har störst behov utav huset. Huset avräknas då mot din sambors egendomen vid sambodelningen.

Om du behöver ha specialiserad juridisk rådgivning kring sambodelning och gåvan, kan du boka ett möte med Familjens jurist. Det gör du via detta formuläret: http://lawline.se/boka.

Lawline RådgivareRådgivare