FrågaAVTALSRÄTTGåva06/09/2017

Gåva av fastighet som senare ska säljas

A har överlåtit sitt hus till 5 barn. Gåvobrev är undertecknat av givare och alla gåvotagare. Alla barnen är lagfarna ägare. A har nu flyttat till äldreboende och är skriven på boendeadressen. Huset ska säljas av barnen gemensamt. Krävs ytterligare underskrivet medgivande av A vid försäljningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom att A har överlåtit huset helt till sina barn har A inte längre någon äganderätt i huset. Detta innebär i sin tur att A inte har någon rätt i att bestämma om huset ska säljas eller inte.

Att A står skriven på adressen har ingen betydelse för frågan. Och i praktiken kommer det ju inte spela någon roll eftersom att A inte längre bor på adressen.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.
Med vänlig hälsning

Jonas WesterRådgivare