FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/11/2015

Gåva av fastighet - skatteskyldighet

Hejsan! Ska ge bort min del av huset till min exfru som gåva mot att hon tar över min del av lånen på huset. Min del (1/2) taxerings är 348500 och min del av lånen är 588000kr. Kan jag bli skatte skyldig på nått vis?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning

Det uppkommer några skatterättsliga frågeställningar i det scenario du presenterat:

1. Numera finns ingen gåvobeskattning i Sverige och din exfru behöver inte beskatta för gåvan sehttps://lagen.nu/1999:1229#K8P2S1

2. En stämpelskatt på 1,5% kommer också att behöva tas ut. Stämpelskatten regleras i https://lagen.nu/1984:404 Detta är den avgift man betalar vid förvärv av fast egendom (lagfart) eller tomträtt. Skatten beräknas på köpeskillingen. Om köpeskillingen understiger taxeringsvärdet beräknas stämpelskatten på taxeringsvärdet för året närmast före det år då ansökan om lagfart beviljas. Det här blir också fallet med er. Om det blir du eller din fru som betalar stämpelskatten kanske blir en förhandlingsfråga mellan er då det ska ses som en gåva för att stryka din skuld?

Jag hoppas att det här rett ut dina funderingar. Du kan återkomma med vidareutvecklade frågeställningar om du känner behov för det.

Yvette LindRådgivare