FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet24/07/2013

Gåva av fastighet och samägande.

4 syskon fick fastighet i gåva. 3 löste ut den 4:de. 1 löste ut den 3:dje. Kvar: min bror och jag. Vi ska sälja men kruxet är att min bror vill köpa in sig i 3:ans del så att vi kommer att äga halva var. I gåvobrevet finns denna klausul: Om gåvotagaren vill avyttra sin del skall övriga andelsägare tillfrågas och i första hand erbjudas att överta andelen. Andelen skall erbjudas till denna gåvas värde uppräknat enligt KPI, 1996 Fastigheten har stiget enormt i värde (strandtomt) och han var inte intresserad att köpa då jag löste ut 3:an. Kan han tvinga mig att sälja den delen till honom. Det kan verka girigt att inte låta honom göra det men jag tänker istället gottgöra 3:an. Hela situationen är så infekterad då min bror har grav ADHD och är drogmissbrukare. Vad finns det för utvägar? Torpet står och förfaller.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Jag har vissa svårigheter i att förstå hur detta har gått till. Om nu både syskon nummer 4 och syskon numer 3 är "utlösta" har ni redan samäganderätt om 50/50 om lotterna varit lika till er alla.

När det gäller klausulen är den huggen i sten. Den kommer du inte ifrån. Enligt 4 kap. 3§ jordabalken gäller, vid gåva, att om det finns intagen en klausul i gåvoavtalet som inskränker gåvotagarens rätt att överlåta fastigheten gäller detta. Denna paragraf får läsas tillsammans med 4 kap. 29§ jordabalken och där 4 kap. 3§ jordabalken får läsas motsatsvis. Således måste du fråga din bror först om du vill sälja din andel då detta är ett förbehåll från gåvogivaren.

Däremot kan du också ta en titt på samäganderättslagen. Denna lag reglerar när två eller flera tillsammans äger en fastighet. Du nämner att torpet står och förfaller. Om du och din bror inte kommer överens om hur torpet skall förvaltas och nyttjas kan du gå till tingsrätten och begära en god man enligt 3§ samäganderättslagen. Även Du kan bli utsedd till god man och där kanske du har en fördel om din bror nu lider av ADHD och drogmissbruk.

Lawline RådgivareRådgivare