FrågaAVTALSRÄTTGåva29/11/2016

Gåva av fastighet

Hej,

Min mor äger 1/2 av en fastighet i Finland och vill nu skänka sin andel till mig som gåva eller förskott på arv, om det är möjligt? Det är en andel via inköp, ej arv.

Vi är båda bosatta i Sverige, jag är svensk medborgare och min mor har svenskt och finskt medborgarskap.

Min undran är om gåvobrevet ska upprättas i Sverige eller i Finland? Eller både och? Vi har tänkt ta hjälp av jurist.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din mamma kan ge dig sin del av fastigheten och om gåvobrevet i så fall ska upprättas i Finland eller i Sverige.

Vad som gäller för dig

Din mamma kan ge din sin del av fastigheten i gåva eller som förskott på arv precis som du säger.

Vid gåva av fastighet måste ett gåvobrev upprättas. Gåvobrevet måste vara skriftligt och undertecknas av både givare och gåvotagare samt vara bevittnat av två personer. Dessutom måste fastigheten anges och en överlåtelseförklaring tas med i gåvobrevet. Det krävs inte att ni betalar någon skatt eftersom gåvoskatten är avskaffad.

En gåva från förälder till barn enligt ärvdabalken 6 kap. 1 § förutsätts utgöra förskott på arv. Det innebär att gåvans värde kommer avräknas vid ett framtida arvskifte. Om din mamma inte vill att gåvan ska anses vara ett förskott på arv, bör hon tydligt skriva att gåvan inte ska ses som just förskott på ditt arv. Annars kommer alltså en avräkning ske vid ett framtida arvskifte. Men om ni tvärtom vill att det ska ses som förskott på arv kan ni helt enkelt låta bli att skriva något extra.

Gåvobrevet kan ni upprätta i Sverige, det är ett giltigt avtal överallt. Men om ni vill vara på säkra sidan kan ni förstås upprätta ett i Finland också.

Här finns en mall för att upprätta ett gåvobrev: http://lawline.se/avtal/gavobrev. Och om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare