FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt25/09/2014

Gåva av fast egendom och beskattning

Min fru fick 1979 i gåva 3/4 av en fastighet med marknadsvärde ca 325000, hennes far behöll 1/4. 1982 ärvde hon den sista fjärdedelen. Funderar nu på att ge sonen fastigheten i gåva. Frågan är om hon måste skatta för värdeökninigen. Värde nu ca 2.5milj.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Idag är både gåvoskatt och arvskatt borttagen. Eftersom hon ska ge fastigheten i gåva till sonen finns ingen vinst att skatta på. Skatt blir alltså aktuellt först när fastigheten säljs och ni har en exakt summa på vinsten. När fastigheten säljs (jag antar att det är en bostadsfastighet) ska ägaren betala 30% skatt på 22/30-delar av vinsten. Hur vinsten räknas ut förklaras i 45 kap inkomstskattelagen (IL) (https://lagen.nu/1999:1229#K45P1S1), främst från 11 § och framåt.

Det ni också måste tänka på är, om er son är under 18 år får han inte själv ta emot fastigheten. En god man måste i sådana fall förordnas av tingsrätten där ni bor (eftersom den som ger gåvan är barnets förmyndare, hade gåvan kommit från någon annan hade ni kunnat ta emot den åt er son i egenskap av förmyndare). Dessutom måste ett gåvobrev upprättas, och uppfylla de krav som ställs i lagen, för att gåvan ska vara giltig. Reglerna för detta finns i jordabalken (JB). 4 kap 29 § anger att 1-3 §§ är tillämpliga vad gäller gåva av fast egendom (fastighet) (https://lagen.nu/1970:994#K4P1S1). Gåvobrevet ska alltså innehålla underskrift av givaren och mottagaren, uppgift om köpeskilling (alltså 0 kr i detta fall) och förklaring att givaren överlåter egendomen till mottagaren.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare