FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt21/05/2015

Gåva av bostadsrätt vid studier

Min dotter äger en bostadsrättslägenhet som är värd en del. Hon tänker nu överlåta 50% av sin lägenhet som gåva till sin pappa. Eftersom hon ska studera några år så har vi upptäckt att det är fördelaktigt på flera sätt att hon inte äger den själv . Hur blir de skatteeffekterna av att hon gör så? Det finns lån på lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att din fråga!

Gåvor är skattefria enligt inkomstskattelagen (IL) 8 kap. 2 §, här, vilket innebär att det inte kommer ske någon beskattning varken för din dotter eller för hennes far. Detta gäller förutsatt att fadern inte kommer ta över någon del av lånet. Om fadern tar över en del av lånen kommer det i skattehänseende ses som att det sker en försäljning.

Utan att vara insatt i er dotters situation ser jag ingen fördel för henne att skänka en del av sin bostadsrätt till sin far. Att äga en bostadsrätt är ingenting som påverkar hennes rätt till studiemedel. Däremot om hon skulle sälja bostadsrätten under studietiden räknas kapitalvinsten som en inkomst vilket kan göra att din dotter kommer över fribeloppet och studiemedlet sätts ner. Mer om detta kan du läsa här.

Vänliga hälsningar,

Ola SilvénRådgivare