FrågaSKATTERÄTTArvsskatt27/03/2015

Gåva av bostadsrätt till barn

Om en brf.lägenhet ges som gåva till ett barn av flera ska då värdet på lägenheten vid arvskifte minskas med ev kommande reavinstbeskattning och mäklararvode?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du ger bort en bostadsrättslägenhet utan att mottagaren betalar någon som helst ersättning för lägenheten kommer överlåtelsen att klassificeras som en gåva och därmed vara skattefri enligt 8 kap 2 § inkomstskattelagen.

Detta gäller dock inte om det rör sig om en blandad överlåtelse, dvs en överlåtelse som är delvis en försäljning och delvis en gåva. Det vanligaste exemplet på en sådan överlåtelse är en försäljning till underpris. Om du som givare gjort vinst på din överlåtelse trots underpriset kommer du få att betala reavinstskatt på den vinst som överlåtelsen medför.

Sammanfattningsvis innebär detta att sålänge det rör sig om en ren gåva, utan krav på motprestation från ditt barn kommer reglerna om reavinstskatt aldrig att träda in eftersom det rör sig om en gåva och dessa inte är skattepliktiga. Mäklararvode kommer inte aktualiseras såvida du inte anlitar en mäklare som har hand om försäljningen, troligtvis har du dock inget behov av mäklare eftersom det inte rör sig om någon försäljning och du redan har någon att överlåta lägenheten till.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare