Gåva av bostadsrätt och kontinuitetsprincipen

Äger bostadsrätt 50% och dottern resterande del. Vill ge denna del till henne som gåva då hon redan bor där. Vi står båda gemensamt för lånen men dom betalas av henne. Detta gjordes på inrådan av banken, för att hon lättare skulle få lån. Både gemensamt ägande av lägenhet och lån.

Hur gå tillväga för att ej belastas av skatt då jag i realiteten ej har betalat lägenheten.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Om en tillgång förvärvas genom gåva så innebär detta, enligt 44 kapitlet 21 § första stycket Inkomstskattelagen, att förvärvaren inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Detta betyder att ingen beskattning hos dig kommer att ske och vad gäller din dotter så kommer hon inte att bli beskattad vid tillfället för gåvan utan beskattningen hos henne kommer istället att ske den dag hon bestämmer sig för att sälja eller byta bort bostadsrätten, se 44 kapitlet 3 och 26 §§ Inkomstskattelagen. Då du ger din andel av bostadsrätten till din dotter tar din dotter med andra ord över skattskyldigheten för din andel av bostadsrätten,varför du inte kommer att behöva betala någon skatt för denna.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare