FrågaAVTALSRÄTTGåva14/09/2015

Gåva av bostadsrätt

Hej

Jag har fått en bostadsrätt i gåva. Från vilket datum gäller gåvan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

En bostadsrätt räknas i lagens mening som lös egendom. För gåvor av lös egendom gäller Lagen angående vissa utfästelse om gåva (Gåvolagen). I Gåvolagens mening anses bostadsrätter falla under begreppet "andra fordringar". Gåvor av "andra fordringar" anses fullbordade i och med att gäldenären underrättats om överlåtelsen.

Vad detta innebär i praktiken kan illustreras med ett exempel; I ett rättsfall, NJA 1993 s 560, ansågs en gåva av bostadsrätt bli fullbordad i förhållande till givaren först då föreningen underrättats om gåvan. En underrättelse kan ske genom att medlemskap söks.

En annan sak att ha i åtanke vid gåva av bostadsrätt är att ett villkor för att gåvan ska vara giltig är att medlemskap i bostadsrättsföreningen söks och godkänns. Enligt Bostadsrättslagen 6 kap 5§ blir nämligen överlåtelsen av bostadsrätten ogiltig om inte den nya ägaren godkänns som medlem i föreningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare