FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/07/2015

Gåva av bostad

Hej

Min mamma ska göra sig av med huset efter att min styvfar avlidit.

Huset fick dom i gåva av mina "styvfarföräldrar".

Nu vill då mor sälja det till mig , men jag kan då inte lägga ett fullpris och vi har kommit överens om att det är ok.

Men vad är bäst?

Hon kommer få vinstskatten på allt över mina farföräldrar köpte huset för som e ca 50-100.000kr

Ska hon ge mig huset i gåva och jag ger henne pengar vid sidan om ?

Eller ska jag köpa det billigt 600-800.000kr?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattningen vid överlåtelser av en fastighet finns i inkomstskattelagen (IL) samt i lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndighet (StL). Du hittar IL https://lagen.nu/1999:1229 och StL https://lagen.nu/1984:406 . Reglerna gällande skattebrott finns i skattebrottslag (SBL) och reglerna om skattetillägg finns i skatteförfarandelag (SFL). Du hittar SBL https://lagen.nu/1971:69 och SFL https://lagen.nu/2011:1244 .

Upplägget med att din mor ger dig huset och att du ger henne pengar i gåva vid sidan av skulle räknas som att du betalar henne den summan för huset. Om detta görs i syfte att undandra skatt skulle detta kunna vara grund för skattetillägg SFL 49:4 eller i värsta fall räknas som skattebrott 2 § SBL. Jag avråder er därför från att göra detta.

Gåva

Transaktionen er emellan kan räknas som gåva även om du betalar din mor något för huset. För att det skall räknas som en gåva måste din mor vilja göra dig rikare och hennes vilja måste vara genuin (hon får inte ha blivit tvingad). Jag kommer att utgå ifrån detta.

Nästa steg är att det du betalar, 600.000-800.000, understiger taxeringsvärdet för huset. Gör det det räknas det hela som en gåva och är då skattefri enligt IL både för dig IL 8:2 och för din mor IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3.

Vad ni dock bör tänka på är att transaktionen fortfarande kan vara skattepliktig enligt StL. För att det skall räknas som en skattebefriade gåva enligt StL måste det du betalar din mor, lite förenklat, understiga 85% av taxeringsvärdet 1, 4, 5, 9 & 10 §§ StL.Stämpelskatten behöver ni dock bara ta i beaktande om det är en fastighet som din mor ger bort och inte om det bara är en byggnad på någon annans mark.

Skulle du behöva hjälp med att upprätta det eventuella gåvobrevet så kan du komma i kontakt med våra samarbetspartners, som är kunniga jurister på familjerättens område, här.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare