FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet12/02/2018

Gåva av belånad fastighet

Hej! Jag och sambo äger en fastighet med lån på. Kan vi överlåta huset på barnen, dom är myndiga, men själva stå kvar på lånet?

Hur går det till enklast?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om överlåtelse av fastighet samt lagfart finns i jordabalken (JB).

Som ägare till en fastighet har man alla möjligheter att sälja, ge bort, byta eller på annat sätt överlåta sin fastighet till någon annan. En överlåtelse av en fastighet innebär dock inte att lånen på fastigheten följer med till den nya ägaren, utan den ursprunglige ägaren fortsätter vara ansvarig för lånet oavsett om denne är ägare av fastigheten eller ej. Ifall fastigheten är pantsatt för lånet kommer den dock fortsätta vara det även när fastigheten får nya ägare, vilket innebär att fastigheten tas i beslag som säkerhet för lånet ifall lånet inte betalas. Av den anledningen brukar man flytta över lånet till den nya fastighetsägaren för att undvika ett sådant problem. Banken/kreditgivaren måste godkänna en sådan förflyttning av lånet, vilket sällan är något problem ifall gäldenären inte längre äger den pantsatta egendomen.

Vid gåva av en fastighet måste ett gåvobrev upprättas (4 kap. 29 §, 4 kap. 1 § JB). Detta ska underskrivas av gåvogivaren/na och gåvomottagaren/na. Vidare ska en överlåtelseförklaring samt uppgift om köpeskilling (0 kr eller om något annat ska erläggas) finnas med i gåvobrevet. Ska några särskilda villkor finnas med kan dessa träffas av regleringarna i 4 kap. 3, 7–9 §§ JB.

Efter att gåvohandling upprättats ska barnen (20 kap. 1 § JB) söka lagfart hos lantmäteriet inom tre månader (20 kap. 2 § JB). Gåvohandlingen ska då skickas in till lantmäteriet (20 kap. 5 § JB). Av ansökan ska framgå hur stor andel respektive barn har förvärvat (20 kap. 5 § 2st. JB). Lagfarten ska även bevittnas av två vittnen (20 kap. 7 § 1p JB).

På lantmäteriets hemsida kan ni läsa mer om lagfartsansökan: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/#faq:jag-vill-ge-bort-eller-har-fatt-en-fastighet-eller-tomtratt

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare