FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt16/09/2017

Gåva av andel i lägenhets påverkan av beskattning

Hej!

Om jag vill ge bort min andel i lägenhet. 50% helt utan vederlag blir jag då beskattad för marknadsvärdesstegringen dvs från det att vi köpte lägenheten till den dagen jag ger bort min andel i gåva utan vederlag alltså? Skatteverket sa att jag blir beskattad för skillnaden i marknadsvärdet eftersom marknadsvärdet stiger från det att vi skrivit på kontrakt för nybygge till det att vi tar emot lägenheten och jag vill ge bort min andel då. Orsaken är att jag måste stå på kontraktet för att jag inte får ge bort min förtur även om det är inom familjen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Om du ger bort hälften av lägenheten som en gåva kommer gåvotagaren ta över din skatterättsliga situation och det innebär ingen skatt för dig vid gåvotillfället. Du kommer alltså inte att skatta på vinsten men gåvotagaren kommer att skatta dagen då hen säljer sin andel. Eftersom gåvotagaren tar över din skatterättsliga situation får det betydelse för hur skatten beräknas den dagen då den personen i sin tur säljer sin del av lägenheten. Den dagen kommer kapitalskatten, dvs vinsten som ska beskattas, räkna in värdestegringen från då du köpte lägenheten. När det gäller privatbostadsfastigheter (småhus, bostadsrätter och ägarlägenheter) ska 22/30 tas upp till skatt, 45 kap. 33 § inkomstskattelagen. Sedan dras 30 % skatt på den summan som vanligt enligt 65 kap. 7 § inkomstskattelagen.

Om du istället skulle sälja din andel räknas det som en avyttring i skatterättsliga termer vilket innebär att kapitalskatten aktualiseras direkt och det är då du som skattar på vinsten.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare