Garanti - Telefonärende

Jag har köpt en mobiltelefon för 8 månader sedan som slutade att fungera i juni. Går till butiken där jag köpt den, har 24 mån garanti. Butiken skickar telefonen till verkstaden som säger att garantin inte gäller för att det är ett litet hack och en repa på telefonen. De vill ha 2500 kr för att byta ramen och displayen, fastän det inte är repan som orsakat felet. När jag ifrågasätter detta svara de;

"När det finns yttre skador på en enhet så täcks den inte längre av garantin, oavsätt om det är skadan eller ej som har orsakat problemen. Om ni godkänner det här kostnadsförslaget så kommer enhetens garanti att återställas och vi reparerar resterande fel under garantin."

Får man göra så här? Det är ju som om man kommer till bilverkstan med en bil som inte startar och de byter vindrutan mot en kostnad.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Garanti: Vad gäller?

Jag förstår vad du menar, men din liknelse faller tyvärr på de regler som gäller runt garanti.

När man pratar om garanti så handlar det om fabrikationsfel som kan ha uppstått vid tillverkande av produkten, i ditt fall telefonen. Vid garanti så är det tillverkaren som har bevisbördan för att visa på att det inte rör sig om ett fabrikationsfel. Kan de inte visa på detta, så är de skyldiga att åtgärda produkten utan kostnad för dig som konsument. Kan de däremot på något sätt visa att det inte rör sig om ett fabrikationsfel, så går bevisbördan över på dig som konsument och du måste kunna bevisa att felet på telefonen inte har uppstått pga. yttre faktorer.

Om vi jämför med din liknelse så rör det sig snarare om att du kanske har ett motorfel på din bil och din bil vägrar att starta. Men på utsidan så har du repor och skador som skulle kunna visa på att du har varit med om en krock och det är inte uteslutet om att det kan vara yttre faktorer som har gjort att din motor inte längre fungerar.

Vad kan du göra?

I ditt fall måste du nu kunna visa på att felet med din telefon inte beror på de yttre omständigheter som visar sig genom repa och hack i skärmen. Jag förstår att det kan verka löjligt, men dessa faktorer gör att det inte kan uteslutas att du exempelvis har tappat telefonen och den därför, pga. den anledningen, har slutat fungera. Givetvis måste det inte vara så, men det är troligtvis detta som verkstaden syftar på, och därav faller bevisbördan på dig. (De kan på sätt och vis visa på att det inte måste röra sig om ett fabrikationsfel längre.) Du måste då visa att så inte är fallet. Detta är naturligtvis otroligt svårt att bevisa.

Min rekommendation till dig är istället att försöka finna en skadehändelse samt datum då du tror att telefonen kan ha slutat fungera, och varför den då skulle kunna ha slutat fungera. Du bör därefter istället anmäla det till ditt hemförsäkringsbolag, som säkerligen kan täcka en del av kostnaden mot en självrisk (under förutsättning att du har en s.k. allrisk/drulleförsäkring).

Slutsats

Jag beklagar att mitt svar troligtvis inte är till din fördel, men hoppas att du har fått lite klarhet i ärendet. Stort lycka till!

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare