FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/12/2017

Går det fortfarande att begära bodelning och vilka värden räknas?

Hej!

Min man drog på sig skulder i samband med hans tidigare förhållande.

Han och hans ex tog lån som användes för deras gemensamma bohag, men endast min man står på lånen. Genom bankhistorik går en stor del att härleda till gemensamma och separata inköp.

Vid separationen kom de överens om att hon skulle betala lite månadsvis för att täcka en del av kostnaden för dessa lån, men det har hon inte gjort på snart 2 år. Någon ordentlig bodelning är inte gjord.

Min man lämnade kvar större delen av bohaget, som hon sedan sålt av och behållit pengarna för.

De har ett gemensamt barn och nu kräver hon betalt av min man för t ex föreningsavgifter och aktiviteter, trots att hon inte betalar något av sin skuld min man.

Därför funderar vi nu på om det är dags för en bodelning, OM det går att göra. De separerade för 3,5 år sedan.

En del av lånen ligger kvar men är såklart mindre än vid deras separation då min man betalat av på dessa.

Vi har nu möjligheten att flytta dessa lån och lägga dem i min fastighet för att få lägre ränta och därmed kostnader för vår familj, MEN vågar vi flytta dem om det blir aktuellt med en bodelning? Då finns ju inte de ursprungliga lånen kvar. Eller räknas det värde som fanns vid separationen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beroende på om din man och hans ex var gifta eller sambor gäller olika regler.

Om de var gifta gäller äktenskapsbalken. Enligt 9 kap 1 § äktenskapsbalken ska bodelning göras efter skilsmässa och det finns ingen bortre tidsgräns för när man måste begära en sådan. Din man kan alltså fortfarande begära att bodelning görs mellan honom och hans ex om de var gifta. Angående skulderna är det förhållandena den dag de väckte talan om skilsmässa som räknas, enligt 9 kap 2 § äktenskapsbalken. Det bör därför inte vara några problem att din man flyttar lånen eftersom det inte påverkar skuldförhållandet vid tidpunkten för separationen.

Om de däremot var sambos gäller sambolagen. Enligt 8 § sambolagen måste en bodelning begäras inom ett år från separationen, annars har man gått miste om den rätten. Eftersom din man och hans ex separerade för 3,5 år sedan är det inte längre möjligt att kräva bodelning om de var sambos. Däremot finns förstås exets skuld till din man kvar. För att kunna driva in den behövs dock något bevis för att de kommit överens om att hon ska betala.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare