FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/08/2017

Går det att ta tillbaka en polisanmälan om utpressning och olaga hot?

Hej! Jag undrar om det går att tillbaka en polisanmälan som rör utpressning och hot om våld? Målsäganden är minderårig, har vittnat i videoförhör samt vi som föräldrar har även vi lämnat in anmälan

Fallet har ej gått till rättegång ännu

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är inte möjligt att dra tillbaka en polisanmälan eftersom polisen är skyldiga att utreda misstänkta brott. Utpressning och olaga hot är brott som ligger under allmänt åtal och det är därför upp till åklagaren att bestämma om åtal ska väckas eller inte och därmed om det blir rättegång eller inte (45 kap. 1 § rättegångsbalken).

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare