FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/03/2018

Går det att stoppa "nya censurlagen"?

Det skrivs i media om en grundlagsändring som kan innebära censur eller andra inskränkningar i YGL (tror jag). Vad är det som är på gång? Går det att stoppa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tror att det är den nya censurlagen som du tänker på, den har det cirkulerat en hel del om i media i början av 2018 (regeringens proposition 2017/18:49). Det stämmer att det rör sig om ändringar i yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), men det rör också vissa ändringar i tryckfrihetsförordningen (TF). Båda dessa är grundlagar.

För att ändra en grundlag så finns det särskilda regler som gör proceduren krångligare än för ändring i vanliga lagar. Hela tanken bakom det är att det ska vara olika politiska viljor som drar åt samma håll för att en grundlagsändring ska vara möjlig. Regler om vad som behövs för att ändra en grundlag stadgas i regeringsformen (RF). Enligt 8 kap. 14 § RF ska en grundlag ändras genom två likalydande beslut, av vilka det ena ska fattas före och det andra efter val till riksdagen. Det ska dessutom gå minst 9 månader mellan det att förslaget första gången presenteras i riksdagen och det riksdagsval som ska komma mellan de två besluten. Syftet med denna spärr är att det ska garanteras att det finns god tid för debatt.

- Så ja, för att besvara din fråga; rent lagligt så går det inte att stoppa, men försvåra. För att stoppa beslutet om en ny censur krävs att det inte blir en kvalificerad majoritet för beslutet vid röstningen i riksdagen.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du jättevälkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare