Går det att häva köp av tjänst om man är missnöjd med arbetet?

Hejsan,

Jag har ett städbolag som gjort en flyttstädning som jag är mycket missnöjd med. Jag har inte betalt för tjänsten. De har en praxis att städa inom tre dagar från dess att jag ringt och klagat. De vill att jag ska visa dem vad de inte städat och sedan godkänna deras arbete men jag har inte råd att ta ledigt en dag för att kunna vara i min gamla lägenhet.

Så jag kommer åka dit och städa imorgon själv för att det är så uselt gjort. Vill inte betala ett skit till dem. Har en ny hyresgäst som ska flytta in om några dagar som har gett mig pengar.

Skriver man flyttstädning och de varken har städat kaklet i badrummet, luftfiltret till köksfläkten, ovanför höga skåp och bakom spisen så tycker jag att jag har rätt att häva köpet. Men frågan är om det går?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpligt lagrum
Jag uppfattar det som att du i egenskap av privatperson har köpt en tjänst av en städfirma. Det innebär att reglerna i Konsumenttjänstlagen (KtjL) blir tillämpliga. Näringsidkaren får inte ha med villkor i ert avtal som är sämre än de rättigheter du har enligt lagen (3 § KtjL ).

Är tjänsten felaktigt utförd?
En näringsidkare (städfirman i ditt fall) ska utföra en tjänst fackmässigt, (se 4 § KtjL). Vid bedömningen om tjänsten är utförd fackmässigt måste hänsyn tas till ert avtal. I vissa fall har städfirmor en lista på vilka områden i lägenheten som tjänsten omfattar. I din fråga skriver du bara att du beställt "flyttstädning" och då utgår jag ifrån att firman även åtagit sig att städa kaklet i badrummet, luftfiltret till köksfläkten och de andra ställen du beskriver. Tjänsten ska anses felaktig om resultatet av städningen inte stämmer med vad du har rätt att kräva, dvs. att den ska vara fackmässigt utförd, (9 och 4 § KtjL). Du skriver att du är mycket missnöjd med städningen vilket talar för att tjänsten är felaktigt utförd.

Har du rätt att hålla inne betalningen och häva köpet?
Du är skyldig att först och främst reklamera felet till näringsidkaren. Det ska ske inom skälig tid och av din fråga verkar det som att du redan kontaktat dem och klagat vilket är rätt gjort, (17 § KtjL). Du har rätt att hålla inne hela betalningen om felet gör att hävning kan komma på fråga, (19 § KtjL). Jag vill upplysa dig om att näringsidkaren har rätt att avhjälpa felet utan att du kräver det, men då förutsätter det att du inte har något skäl att avvisa erbjudandet om avhjälp. Du ska inte heller behöva lida ekonomiskt på grund av avhjälpande, (20 § 2 och 4 stycket KtjL). Det verkar därför som att du har en godtagbar anledning att avvisa erbjudandet. Då kollar vi istället på möjligheten att häva köpet.

Hävning kräver att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat. Det krävs också att näringsidkaren förstod eller borde förstå detta. I ditt fall finns det goda möjligheter att argumentera att så är fallet. Du kan hävda att huvudsyftet med att anlita en städfirma var att du själv inte hade tid eller ville städa själv. Genom att utföra tjänsten felaktigt har du ändå behövt åka dit och städa själv och det var inte syftet med köpet av tjänsten. Vidare borde en näringsidkare som driver en städfirma inse att flyttstädning är ägnat för att överlämna lägenheten i fräscht skick till den nya köparen.

Vad händer om du häver köpet?
Att häva ett köp innebär att du inte behöver betala för tjänsten, (23 § KtjL).

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med städfirman igen och berätta att du häver köpet på grund av fel i tjänsten. Du kan använda dig av de regler och argument som jag har redovisat ovan.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp och att det löser sig för dig!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare