Går det att häva ett avtal om köp av bostadsrätt som inte har undertecknats?

Kan man häva köp av bostadsrätt, när inte kontraktet har undertecknats.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om du kan häva ett köp av en bostadsrätt p.g.a. att köpekontraktet inte har undertecknats.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Det går inte att häva ett avtal om köp av bostadsrätt som inte har undertecknats, eftersom avtalet då är ogiltigt. Det finns inget avtal att häva.

Ogiltigheten måste dock slås fast av domstol. Annars blir avtalet giltigt. I ett sådant fall är det ytterst tveksamt att avtalet skulle gå att häva. Sannolikt sett går avtalet inte att häva då.

Formkrav

Ett avtal om köp av bostadsrätt måste följa en del formföreskrifter. Avtalet ska bl.a. undertecknas av såväl säljaren som köparen (6 kap. 4 § första stycket bostadsrättslagen (BrL)).

Har avtalet inte undertecknats är det ogiltigt (6 kap. 5 § tredje stycket BrL). Att ett avtal är ogiltigt kan sägas i princip innebära att avtalet inte existerar. Då finns det inget avtal att häva.

En domstol måste dock slå fast ogiltigheten. Slås ogiltigheten inte fast av en domstol faller den efter två år (6 kap. 5 § tredje stycket BrL). I sådana fall finns visserligen ett avtal att häva, men jag lutar mot att avtalet då inte går att häva.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med köp av bostadsrätt är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare