Går det att avtala om annan uppsägningstid än den som stadgas i lagen?

Hej,

Har en ofördelaktig uppsägningstid i mitt kontrakt. Där det står att vid uppsägning från arbetstagaren gäller 3 mån uppsägningstid och vid uppsägning från arbetsgivare gäller 1 månad. Är det ok enligt lagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om uppsägningstiderna är okej enligt lagen.

Det är en arbetsrättslig fråga vilket innebär att frågan regleras i lag om anställningsskydd (LAS), i eventuella kollektivavtal men även via ditt anställningsavtal. Viktigt att veta om LAS är att den är semidispositiv vilket innebär att du och din arbetsgivare kan avtala om annat än det som står i lagen så länge det inte är till nackdel för dig jämfört med vad lagen säger (2 LAS).

Vad säger lagen om uppsägningstid?
Enligt LAS har en arbetstagare (du) rätt till minst en månads uppsägningstid om du blir uppsagd, detsamma gäller om du säger upp dig. Då har arbetsgivaren rätt till en uppsägningstid på en månad oberoende hur länge du har jobbat (11 § LAS).

Den uppsägningstiden du har rätt till om du blir uppsagd kommer dock att öka successivt med tiden du arbetar. Ju längre du har arbetat ju längre uppsägningstid har du rätt till. Allt mellan 2 månader till (max) 6 månader beroende på hur länge du har jobbet, minst måste du ha jobbat 2 år för att få rätt till 2 månader och 6 månader om du har jobbat längre än 10 år (11 § LAS).

Går det att avtala om annat?
LAS är semidispositiv vilket innebär att du och din arbetsgivare kan avtal om annat så länge det inte strider mot lagen. Uppsägningstiden kan därför avtals om antigen via anställningsavtal eller kollektivavtal.

Din uppsägningstid om du slutar på 3 månader?
Din uppsägningstid på 3 månader kommer därför att vara i enlighet men lagen eftersom regeln i 11 § om en månadsuppsägningstid en minsta gräns. Det går därför om att avtala om en längre uppsägningstid från din sida genom antigen ett personligt anställningsavtal eller kollektivavtal (11 § och 2 § LAS).

Uppsägning från arbetsgivaren?
Hur lång din tid uppsägningstid är om du blir uppsagd varierar som tidigare nämnt på hur länge du har jobbat. Har du jobbat mindre än 2 år har du inte rätt till mer än 1 månad. Skulle du dock ha jobbat längre än 2 år strider avtalet mot lagen. Avtalet kommer då inte vara giltig och därmed anses gå emot lagen. Det skulle eventuellt vara så att det finns ett kollektivavtal som har en uppsägningstid på en månad, ett sådant villkor skulle eventuellt då kunna vara okej. Det krävs i så fall att kollektivavtalet har slutis/godkänts av en central arbetstagarorganisation. Men finns det inte ett sådant kollektivavtal, är din uppsägningstid på en månad inte giltigt enlig lagen (2 § och 11 § LAS).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Sofia WedinRådgivare