Gammal fordran

Hej

Vi har inom familjen hamnat i en väldigt lustig sits mot en av våra egna.

Min släkting kommer till min mor med en revers som skapades för 33 år sedan med en skuld och som skapades i ett syfte att slippa skatt osv vid tillfället.

Denna revers har aldrig nämnt efter detta men nu säger hen att hen vill ha en större del av summan av min mor.

Är denna revers giltig efter 33 år?

Hur ska vi göra ?

Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr preskription av fordran finns i preskriptionslag (PreskL). Du hittar PreskL https://lagen.nu/1981:130 .

Jag vill inledningsvis påpeka att jag har ändrat lite i din frågeställning i syfte att anonymisera.

Preskription

Du skriver att din släkting inte har sagt till din mor att hen vill ha betalt av din mor. Under förutsättning att din mor inte betalat av något på skulden eller att din släkting har skickat skriftliga krav till din mor eller vänt sig till myndigheterna för att kräva in skulden så är den preskriberad 2 & 5 §§ PerskL – den preskriberas efter 10 år.

Detta innebär att din släkting inte längre har rätt att kräva din mor på pengarna 8 § PreskL.

Fordrans giltighet

Man skulle också kunna ifrågasätta reversens giltighet. Detta verkar vara ett så kallat skenavtal; det vill säga att överenskommelsen är en annan än vad som står på pappret. Man kan i ert fall föra en argumentation om att det fanns en tyst överenskommelsen om att pengarna aldrig skulle krävas utan att syftet med skuldebrevet var något annat. Detta blir dock ytterst en bevisfråga: vad som kan göras mest sannolikt, varför detta är en mer osäker väga att gå.

Summering

Ni bör invända att fordran är preskriberad och att din mor därför inte är betalningsskyldig. Skulle er släkting kunna bevis att hen genomfört preskriptionsavbrott kan ni alltid säga att fordran i sig inte är giltig då det rör sig om ett skenavtal, där syftet med reversen aldrig varit att den skulle utkrävas.

Är det något i mitt svar som är otydligt eller om du har några följdfrågor är du hjärtligt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare