Gamla skulder hos näringsidkare

När jag skulle beställa tid hos tandläkaren visade det sig att jag hade en 3 år gammal skuld hos dom. Jag fick inte boka tid om jag inte betalade skulden och jag ifrågasatte då hur det kan komma sig att jag kan ha en skuld så länge utan att ha fått påminnelser samt att skulden gått till inkasso och fick till svar att det inte funkar så samt att det är för att de är ett privat företag. De är ju samtidigt anslutna till försäkringskassan om det har någon betydelse.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har haft en skuld i över tre år hos din tandläkare har den förmodligen preskriberats enligt 2 § 2 stycket preskriptionslagen. Av din fråga framgår det inga exakta datum, men har du som konsument en skuld som är över tre år gammal, och du inte fått hem någon form av påminnelse eller liknande, kan tandläkaren inte längre kräva betalt för skulden. Det har ingen betydelse att de är ett privat företag eller om de är anslutna till Försäkringskassan.

Vänliga hälsningar,

Malin NilssonRådgivare