FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/05/2016

Gamla bodelningsavtal är ogiltiga

Min man och jag gjorde ett bodelningsavtal på 1970 talet inom äktenskapet. Vi har inte separerat och vi lever fortfarande tillsammans. I avtalet ingick även ett hus med lån. Vi separerade inte, är fortfarande gifta och den fastighet som det gällde då är sedan länge såld och andra fastigheter har ägts av oss sedan dess.

Fråga: gäller detta avtal fortfarande eller anses det vara ur världen efter en viss tid eller hur fungerar det? Vi vill ta bort detta bodelningsavtal som gjordes då. Hur gör man det?

Vanlig giftorätt skall gälla för oss.

Vi har nyligen gjort ett äktenskapsförord där giftorätten står som gällande överenskommelse.

Kommer detta bodelningsavtal att hänga med och orsaka problem när en av oss går bort?

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagar om makar återfinns för det mesta i äktenskapsbalken. Nedan kommer jag att förkorta äktenskapsbalken som ÄktB. Denna lag finns att läsa https://lagen.nu/1987:230.

Jag kommer i denna fråga inte riktigt beröra innehållet eftersom det aldrig går så långt att innehållet blir relevant. Svaret jag redogör för nedan är alltså vad som gäller oavsett vad som står i avtalet.

Det är inte möjligt att på något sätt avtala om bodelningen om det inte är till en omedelbart förstående äktenskapsskillnad enligt 9 kapitlets 13 § ÄktB. Det betyder att ett sådant bodelningsavtal är gällande om ni är påväg att skilja er, eller är om ni är överens om det och ni vill avtala om bodelningen.

Detta avtal ska enligt samma paragraf vara skriftligt. För att det skulle varit giltigt då måste ni alltså ha ett skriftligt avtal. Vill ni inte att avtalet längre ska vara giltigt kan ni endast riva sönder det.Inte för att detta behövs, eftersom det ändå endast är giltigt i en kort påföljande skilsmässa, något som inte blev aktuellt för er.

Det står även i samma paragraf att andra avtal som makar försöker göra om hur bodelningen ska gå till är ogiltiga om det inte är äktenskapsförord. Så om det är ett äktenskapsförord ni gjorde på 70 talet så skulle det förmodligen vara gällande. Men eftersom ni gjort ett nytt så skulle man inte ta hänsyn till det gamla eftersom det är så pass gammalt och ni gjort ett nytt äktenskapsförord. Detta betyder också att det inte finns några andra alternativ till avtal ni kan ha gjort. Ni behöver alltså endast riva det gamla avtalet om det finns kvar, annars så har ni ett nytt äktenskapsförord.

Vill ni verkligen vara helt säkra kan ni göra ett tillägg till ert nuvarande äktenskapsförord och skriva att det gamla avtalet inte ska gälla, men jag tror verkligen inte att det behövs. Ni har gjort tillräckligt med det nya äktenskapsförordet.

Hoppas detta besvarade era frågor, har ni fler frågor kommentera på denna fråga på hemsidan så ska jag försöka svara så fort jag kan!

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare