FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/06/2017

Gallringstid för villkorlig dom

Hej,

2012 blev jag dömd och fick villkorlig dom plus dagsböter 60 Å 50 kr pga bidragsbrott Min fråga är, finns det någon möjlighet att gallra mitt namn från belastningsregister? Jag är högutbildad och Jag har aldrig begått brott och har aldrig blivit polisanmäld. Jag är medveten, att jag har gjort fel men jag var tvungen. Jag vill ha ett fast jobb och fast inkomst och normalt liv, jag har tröttnat på att jobba frilans. Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan uppgifter gallras i förtid?

Det finns tyvärr ingen möjlighet att få sina uppgifter borttagna ur polisens belastningsregister innan den automatiska gallringen träder in.

Eftersom du dömts till villkorlig dom, följer det av 17 § 4 p. a i Lag om belastningsregister att ditt namn kommer gallras automatiskt tio år efter den dag då domen meddelades, i ditt fall 2022.

Om du var under 18 när brottet begicks gäller istället en femårsperiod. Annars finns det inget att göra för att få sitt namn borttaget i förtid.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare