Gallring ur misstankeregister

Hej. Jag blev anmäld för en hemskhet av en f.d. flickvän. Det las ned i brist på bevis 90 minuter efter det första förhöret dit jag kallats för att delges misstanke. Tar snart juristexamen och vill sitta ting, men detta är något pinsamt att dra upp bland folk och jag har kört fast själv. Ni har besvarat frågor om gallring ur misstankeregistret tidigare. Vad som fortfarande är oklart för mig är 1. Får man besked om att så sker när tiden är kommen eller har skett eller 2. Kan jag som enskild kräva ett utdrag? Jag har vid två tillfällen använt polisens blankett för utdrag ur BR + MR. Båda gångerna skickar dem bara BR. Det gör mig inte lugnare om jag säger så. Jag är otroligt tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om registrering av misstankar mot skäligen misstänkta personer finner vi i lagen om misstankeregister (se https://lagen.nu/1998:621).

När uppgifter gallras ur misstankeregister är detta ingenting som den berörda kommer att delges utan detta ska ske med automatik. Gallring sker ur registret då förundersökning läggs ner och under förutsättning att denna inte leder till åtal.
Enskilda kan begära utdrag ur misstankeregistret, men endast under särskilda förutsättningar. Se lagens 8-8a §.

Robin HenningsonRådgivare