FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/07/2014

Gallring ur belastningsregistret, innebörd

Hej, När man har blivit gallrad ur belastningsregistret, är man då helt "ren" eller kan gallrade uppgifter utgöra ett problem i framtiden med jobb och visum osv? Kan man svara nej på fråga om man är dömd sen tidigare eller gör man sig skyldig till något brott? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Av proposition 2009/10:191 s.8 framgår att uppgifter som gallras ur belastningsregistret förstörs. Detta innebär alltså att uppgifterna försvinner helt. Du behöver med andra ord inte bekymra dig för att varken arbetsgivare eller andra länder (i samband med visumansökan) ska få tag i uppgifterna.

På din fråga huruvida en arbetssökande måste tala sanning på en anställningsintervju så gäller att falska uppgifter kan vara grund för uppsägning eller avskedande, om det handlar om uppgifter som är av väsentlig betydelse för det ifrågavarande arbetet. För att ett förtigande ska kunna utgöra grund för avsked/uppsägning krävs att de förtigna uppgifterna är så allvarliga att de skulle ha utgjort grund för uppsägning/avsked om de hade inträffat under den pågående anställningen.

Bortsett risken att avskedas riskerar man inte något straff då en lögn i sig inte är brottslig, förutsatt att man inte framställer ett osant intyg eller liknade.

Eftersom ditt belastningsregister är gallrat kan det slutligen sägas att det ska mycket till för att lögnen ska uppdagas om du inte senare under anställningen försäger dig.

Mvh

David IngvarssonRådgivare