FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/09/2016

Gallring ur belastningsregistret

Hej

Jag blev dömd för rattfylla med 1 månads fängelse som påföljd. Brottet ägde rum för ca 5, 5 år sedan och jag avtjänade mitt straff med boja. När kan jag igen söka ett jobb där dom gör utdrag från brottsregistret och det inte syns? Alltså, när blir denna pinsamma händelse glömd och begraven?

Hälsningar en som är dömd och bedrövad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om gallring (med andra ord borttagning ur belastningsregistret) regleras i 16-18 §§ lagen om belastningsregister. Ett fängelsestraff finns kvar i belastningsregistret i 10 år efter avtjänat straff (se 17 § 1 punkten lagen om belastningsregister). Därefter gallras uppgifterna bort automatiskt, förutsatt att inget nytt brott begås.

Med vänlig hälsning,

Robert ByrdeRådgivare