FrågaARKIVÖvrigt04/08/2017

Gallring i belastningsregistet

Hej!

Jag har en fråga kring hur gallring i belastningsregistret går till. Jag har googlat runt men inte hittat svar. Om man döms för ett brott och påföljden blir dagsböter så ska detta gallras ur belastningsregistret efter fem år om man inte döms för ett nytt brott inom den perioden. Men om man då ett år senare döms med skyddstillsyn som påföljd, kommer den tidigare domen (dagsböter) då gallras fem eller tio år efter domen med skyddstillsyn som påföljd? Och om jag har förstått det rätt så gallras domar som gett dagsböter som påföljd efter fem år även efter att man fått en påföljd (skyddstillsyn) som gallras efter tio år?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Jag förutsätter att du är över 18 år gammal och att du även var det när du/personen begick brottet. Jag förstår dina premisser som att du först år 0 dömdes för dagsböter och att du sedan år 1 döms till skyddstillsyn och att du då undrar hur länge uppgifterna kommer att finnas kvar i belastningsregistret.

Svaret på din fråga kan vi finna i 16-18 §§ Lag (1998:620) om belastningsregister. I 17 § Kan vi utläsa att brott med straffet dagsböter gallras 5 år efter domen. Vi kan vidare utläsa att brott som medför skyddstillsyn gallras efter 10 år (om du var över 18 vid tiden för brottet).

18 § stadgar sedan vidare att ifall ett nytt brott företas inom denna tid som 17 § stadgade (5 år) så ska ingen av anteckningarna gallras förrän den senaste (brottet som medförde skyddstillsyn gallras (10 år från den domen)). Det innebär alltså att båda brottspåföljderna kommer att förbli antecknade tills dess att 10 år från det att domen om skyddstillsyn kom under förutsättning att personen i fråga inte begår några fler brott.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare