FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis12/10/2014

Gallring belastningsregistret

Hej, undrar jag blev dömd utan bilbälte 2009-10-26 det blev penningböter. Sen blev jag dömd för narkotikabrott 2011-11-30 dagsböter. Sen blev jag dömd för hastighetsöverträdelse där fick jag penningböter 2012-12-31. När preskriberar polisen på belastningsregistret detta? Räknas det från dagsböter eller? Eller 5 år vid varje brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

De aktuella uppgifterna kommer att gallras fem år efter varje enskild dom, beslut eller godkännande. Detta innebär att trafikförseelsen från 2009 kommer att gallras 2014-10-26, narkotikabrottet 2016-11-30 och hastighetsöverträdelsen 2017-12-31.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare