FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/06/2017

Gallring av fingeravtrycksregister och rätt att ta del därav

I dagarna kom det fram att USA och Sverige ska ge varandra tillgång till varandras fingeravtrycksregister.

Hur vet man/tar man reda på om man finns i det svenska registret? Vilka regler gäller för gallring?

Jag dömdes för grovt rattfylleri för mer än 10 år sedan (också mer än 10 år sedan straffet (1 månads fängelse) var avtjänat). Jag minns inte om de tog fingeravtryck eller inte.

Lawline svarar

Hej välkommen Lawline och tack för din fråga!

Brottsbekämpning är ett sådant område som är undantaget europeisk kontroll, så svensk lagstiftning om behandling av fingeravtryck är det som reglerar svaret på din fråga.

Fingeravtrycksregister som hålls av polis regleras specifikt i Polisdatalagen, även om denna också stadgar att Personuppgiftslagen ska vara tillämplig i vissa uttalade punkter 2 kap 1-1 § Polisdatalagen .

I Polisdatalagen 4 kap 14§ stadgas att rensning av uppgifter ska ske senast tre månader efter att du inte återfinns i belastningsregistret. I 17 § lag om belastningsregister står att uppgift ska rensas efter 10 år från frigivande om man avtjänat fängelsestraff.

Alltså bör dina fingeravtryck gallras senast 10 år och 3 månader från ditt frigivande. Vill du ha uppgift om detta så kan du få uppgift om ditt egna förekommande i belastningsregister enligt 9 §. Eftersom även Personuppgiftslagen är tillämplig så kan du enligt dens 26 § begära ut samtlig information som polismyndigheten har om dig, och vilket syfte denna information har, vilket då skulle kunna inkludera sparade fingeravtryck och andra uppgifter. De har alltså inte någon rätt att ha kvar information, och du har en rätt att få ta del av information de ändå skulle ha sparat. Jag hoppas att jag har kunnat vara till hjälp, skulle jag ha misstolkat något eller har du fler frågor så är du välkommen till lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Björn GunnarssonRådgivare