FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/10/2014

Gallring av fängelsestraff ur belastningsregistret

Hej!

Jag undrar när en prick i belastningsregistret försvinner. Min kille dömdes för rån 2004. Han fick fängelse, 1 år, men tidigare frigiven efter ca 10 månader. Han dömdes 2004, men släpptes ut 2005. När försvinner egentligen hans prick från belastningsregistret? Ska det inte vara från det datumet då domen vunnit laga kraft? Vilket i sådana fall är 2004. Inte från det datumet där han blev frisläppt? Hur funkar det egentligen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Frågor om belastningsregistret behandlas i Lag om belastningsregister som du hittar https://lagen.nu/1998:620.

I 17 § 1p. i ovanstående lag framgår att brott som fått påföljden fängelses gallras tio år efter frigivingen. Det är alltså tio år framåt från frigivningsdatumet som gäller.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare