FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/12/2017

Gallring av domar kan inte ske i förtid så länge domen finns kvar

Hej. 3månader efter jag fyllde 18. Blev jag gripen för brott. Grov stöld. Domen kom när jag var 19. Dömdes till dagsböter och tillsyn. Jag stal dock inget det gjorde den jag var med. Det som skedde var intrång, däremot för berusat tillstånd. Jag har sedan dess inte gjort nått olagligt. Avancerar mig via jobb och utbildningar. Gallring av mitt brott ska ske efter 10år. Finns det någon som helst möjlighet att ändra gallringen? enligt beskrivning så hade jag inget på mig. Jag har sedan dess visat att jag är långt borta från något negativt som brott. Rädd att inte få jobb inom vården.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Som du säger gallras en uppgift om skyddstillsyn efter tio år (17 § lag om belastningsregister). Tyvärr finns inga möjligheter att förkorta tiden för lagring av uppgiften baserat på att man inte längre gör kriminella saker eller liknande. Enda gången domar försvinner i förtid är om de rivs upp, alltså att domen tas bort helt för att den dömda blir frikänd (16 § lag om belastningsregister).

Tyvärr är det så att många kommuner och landsting kräver registerutdrag även när de inte måste göra det. Inom vården finns ingen lag som kräver att arbetsgivaren måste begära ett registerutdrag, men de kan som sagt be om ett utdrag ändå. Mitt tips till dig om du blir ombedd att lämna in ett registerutdrag är att berätta vad som hände för arbetsgivaren, en dom säger ju inte vad som har hänt vid tillfället för brottet.

Hoppas du har fått svar på din fråga!
Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare