FrågaFAMILJERÄTTAdoption15/02/2018

Gäller samma regler för adoption av sambos barn även när barnet inte har någon registrerad biologisk pappa?

Jag har en dotter på 7 månader som har blivit till mha en dansk donator. I Sverige är det därför registrerat "Fader okänd". Jag har en sambo som gärna skulle adoptera henne. Jag har läst i svaret om adoption av sambos barn på http://www.lawline.se/answers/adoption-av-sambos-barn-1

Jag undrar om det är samma svar som gäller för mig, eller om det är något som är annorlunda då min dotter inte har någon registrerad biologisk pappa.

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Samma svar gäller för dig som för personen i länken du skickade.

Att din dotter inte har en biologisk pappa registrerar innebär att det inte behövs hämtas ett samtycke för adoptionen från honom (detta enligt 4 kap. 5a§ Föräldrabalken).

Det krävs dock att du och din sambo gifter er för att din sambo ska kunna adoptera din dotter och du samtidigt ska ha kvar dina rättsliga band med henne.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare