Gäller det strikta skadeståndsansvaret trots att medgivande till att släppa hund lös har getts?

Hej! Vår hund har träffat vår grannes kanin vid flera tillfällen utan problem. När kaninen häromdagen satt i sin ägares famn på vår gård frågade vi om vi kunde släppa ut vår hund på gården när kaninen var där med sin matte. Ägaren sa ja. Vår hund hoppade då på kaninen i ägarens famn, kaninen slet sig och vår hund jagade kaninen en kort stund. Vi fick fast i vår hund och ägaren till kaninen fick fatt i sin kanin. Allt slutade bra, trodde vi. Nu visar det sig att kaninen inte mått bra och har fått en fraktur på bäckenbenet och detta har medfört veterinärkostnader på flera tusen kronor och fler fakturor är att vänta. Vi känner med kaninägaren, men undrar samtidigt om vi enbart och bara vi, är betalningsskyldiga då beslutet att släppa vår hund skedde i samförstånd med kaninägaren som svarade ja på frågan om huruvida vi kunde släppa vår hund eller inte?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

I svensk rätt lyder hundägare under så kallat strikt skadeståndsansvar, vilket innebär att hundägaren blir ansvarig för skadan trots att hen inte har orsakat den. Det strikta skadeståndsansvaret innebär att hundägaren ska ersätta alla skador som har orsakats av hunden. Undantag till det strikta skadeståndsansvaret omfattar endast förare av polis- eller militärhund. Bestämmelserna om det strikta skadeståndsansvaret finns i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, 19 §, se https://lagen.nu/2007:1150

Sammanfattningsvis så spelar det alltså ingen roll om kaninägaren har gått med på att hunden och kaninen leker tillsammans, dessvärre så föreligger det inget strikt ansvar för kaninägare och det hundägaren som får stå för kostnaderna när skador uppkommer.

Hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare