Gäller äktenskap som ingåtts utomlands automatiskt i Sverige?

Hej

Jag gifte mig med min sambo (från Tanzania) i Tanzania, men

såg det då mer som en lokal hedersbetygelse (en ceremoni).

Hon har nu permanent visa sedan januari och vi bor tillsammans.

För att få de sista 4 siffrorna mantalsskrevs hon här - vilket är ok.

I mitt personbevis står det att jag nu är gift i Sverige - jag har aldrig

skrivit under något eller ansökt om legalisering.

Hur kan det bli så utan att jag tillfrågas (Det är möjligt att jag vill, men

först vill jag veta att det fungerar, fixa äktenskapsförord etc)

Min fråga är - Kan jag bli gift i Sverige utan att bli tillfrågad - det verkar så???

Peter Hallenius

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundprincipen i svensk internationell privaträtt är att äktenskap som ingåtts i utlandet ska erkännas Sverige om äktenskapet varit giltigt i det land äktenskapet ingicks (1 kap 7 § lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap). Undantag görs bl.a. om det är sannolikt att det ingåtts under tvång (1 kap 8a §) eller vid s.k. ordre public (7 kap 4 §). Det senare innebär att ett utländskt äktenskap inte ska erkännas om det skulle strida mot rättsordningen här i landet, t.ex. då utländskt äktenskap ingåtts när parterna varit mycket unga.

I ert fall tycks det inte föreligga någon grund för att inte erkänna äktenskapet och därmed är det giltigt här i Sverige även fast det ingåtts utomlands.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare