Gäldenärsbyte

Hej! Jag har en fråga om vad som gäller vid överlåtelse av bostadsrätt samt ett banklån som togs för att kunna köpa bostadsrätten. Om det är följande scenario: A har köpt en bostadsrätt men ångrar sitt köp av olika anledningar. Hon vet att kompisen B verkligen behöver en bostad och ringer därför och frågar hon om han vill ta över bostaden samt banklånet på 1.000.000:-. Vad jag har förstått så är A gäldenär till banken? Då tycker jag det borde vara okej att A avtalar med B om att ta över just banklånet enligt avtalsfriheten? Eller gäller några andra regler där? Gäller det om banken godkänner B som ny låntagare eller är allt ogiltigt eftersom det rör en fastighet och det har gjorts via telefon? Tack för svar, Sara

Lawline svarar

Hej!

En gäldenär är den som är skyldig att betala. Borgenären är den som ska ha betalt av gäldenären.

När det gäller gäldenärsbyten, från A till B, krävs att borgenären godkänner bytet. Detta följer av 1 § Skuldebrevlagen. Detta innebär i ditt fall att banken (och med största säkerhet bostadsrättsföreningen för bostaden) måste godkänna att B tar över banklånet för A.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare