Gå vidare med förtal?

En fråga. Jag har en vän som blivit uppsagd på sitt jobb för vissa saker som inte hör hit. Efter det har hans butikschef pratat med övriga personal och sagt att dom ska passa sig för mig då jag är kriminell. Dom ska inte ha något med mig att göra. Detta är en butik för verkstadsprodukter vi pratar om. Som många handlar på. Snacket har ju gått där. Efter det fråga jag butikschefen rakt på sak vad han sagt. Han påstår då att det är polisen som rådit han att varna personalen för mig. Jag har hela diskussionen inspelat. Samt då han påstår att det är polisen som sagt att han ska varna dom för mig. Jag har även pratat med andra på etta företag ledning etc då det är en stor butikskedja. Har inte fått någon direkt respons från dom. Trots löften om det. Faktum är at jag har fortkörningsböter felparkering om det räknas som kriminell att folk ska ta avstånd mot mig. Rent juridiskt vad kan jag göra. Denna stämpel är ingenting jag vill ha. Jag erbjöd butikschefen att offentligt be om ursäkt inför hela personalen så lägger vi det bakom oss. Vart inte så. Så nu spekuleras det i sanningen om detta och ett rykte "kan" uppstå eller uppstår. Kränkningen är fulländad. Har samtliga samtal inspelad med polis andra chefer på jobbet så bevis finns.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det låter som att du har blivit utsatt för brottet förtal, brottsbalken (BrB) 5 kap 1 §. Om din chef har spridit rykten om dig och påstått att du är kriminell utan att detta kan anses försvarligt (se 5 kap 1 § 2 stycket) så bör han dömas för detta.

Om du vill ta detta vidare så bör du stämma butikschefen. Förtal är ett brott som den som blivit utsatt för det (dvs du själv) måste åtala förövaren för, se BrB 5 kap 5 §. För att åtala din chef måste du göra en skriftlig stämningsansökan. Vad den bör innehålla finner du i rättegångsbalken 47 kap, främst 2 §.

Det ska dock påminnas om att det kan bli dyrt att driva denna process. För att få din chef fälld krävs att dina bevis verkligen kan utpeka honom så skyldig. Om han frias kan det sluta med att du får betala alla kostnader för rättegången, vilket kan bli en hel del pengar. Innan du beslutar dig för att åtala din chef bör du alltså ha mycket bevisning som visar att han begått detta brott!

Om du behöver ytterligare råd huruvida du bör gå vidare med en stämningsansökan eller inte så kan du kontakta vår telefonrådgivning. Där kan du utveckla händelserna ytterligare och be om ytterligare en rådgivares åsikt.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare