FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/09/2014

Fullmaktens gränser

Låt oss säga att A ber B att köpa en TV åt honom genom en skriftlig fullmakt som A skickar med posten. I denna fullmakt framgår dock bara att B får köpa en TV i A namn och räkning. Efter att A postat fullmakten, slår det honom att han glömt nämna ett maxpris i fullmakten. A ringer därför upp B och säger att TV:n max får kosta 5 000 kr.

B beger sig därefter till butiken och ser en TV som verkar bra. Han frågar säljaren hur mycket den kostar. Säljaren svarar "6 000 kr" och tänker att man måste ju lägga på lite prutmån. B accepterar och sträcker fram fullmakten från A. Säljaren blir glad då han inser att han sålt TV:n för ett bra pris över marknadsvärdet. När B kommer hem till A blir han vansinnig.

Vad gäller i denna situation?

Lawline svarar

Hej!

När det gäller fullmakt är det av vikt att skilja mellan begreppen behörighet och befogenhet

Behörighet är fullmaktens yttre gräns och fastslår vad fullmäktige får göra för fullmaktsgivarens räkning. Berör fullmakten ett köp av en TV, har fullmäktigen inte någon behörighet att köpa exempelvis en radio, utan enbart behörighet att köpa en TV, 10 § 1 st Avtalslagen (AvtL). Om fullmäktigen överskrider sin behörighet är fullmakten inte giltig och då ska denne ersätta tredje man för de skador som denne lider till följd av överträdelsen (25 § AvtL).

Befogenhet är särskilda villkor fullmaktsgivaren oftast ger fullmäktige muntligt. Det kan exempelvis, som i detta fall, vara att A säger till B att TV:n max får kosta 5 000 kr. Om B överskrider denna gräns och köper en TV för 6 000 kr har denne gått utöver sin befogenhet. Enligt 11 § 1 st AvtL är fullmakten då endast bindande mot A om tredje man insåg eller bort inse att B överskred sin befogenhet. Om säljaren i detta fall haft anledning att tro att B gått utöver sin befogenhet är avtalet mellan A och säljaren inte giltigt. I detta fall skulle man kanske kunna hävda att säljaren borde insett att befogenheterna överskridits i och med att det rörde sig om ett överpris, vilket borde ha väckt misstanke hos säljaren. Om detta kan bevisas är avtalet ogiltigt.

Väl mött,

Lawline RådgivareRådgivare