FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/03/2017

Fullmaktens betydelse

Min mamma har flyttat till äldreboende (pappa borta sedan 13 år) och jag är enda barnet. Hon bodde tidigare i en bostadsrättslägenget som nu ska säljas då hon inte har råd att betala dubbelt boende.

Jag har en fullmakt där det står att jag såsom hennes "särskilda förtroendeman självständigt och oinskränkt befullmäktigasvatt förvaltabhennes intressen." Vidare står det att jag äger rätt att å hennes vägnar "föhandla med myndigheter, banker, privatpersoner och företag, lyfta medel, avsluta bankkonton, uppbära och kvittera medel och handlingar, köpa och sälja fast och lös egendom samt i övrigt vidta åtgärder för" hennes räkning.

Innebär detta att jag, när jag sålt hennes lägenhet kan betala mina och min familjs lån med de pengar jag får, eller måste jag vänta till den dagen hon går bort? Eller måste hon skriva ett gåvobrev också?

Hon vill ju hjälpa oss (jag och min familj) så vi blir skuldfria.

Med vänlig hälsning,

Marie-Louise

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Då du använder en fullmakt vid försäljningen av din mammans lägenhet, gör du rättshandlingen (försäljningen) i hennes ställe. Detta innebär att du inte agerar som part i själva försäljningen, utan snarare för fram din fullmaktsgivares önskan. Detta innebär vidare att du inte har rätt att ta del av de pengar som kan mynna ut vid försäljningen av lägenheten. Om din mamma vill att du ska få ta del av dessa pengar behövs ett gåvobrev upprättas. Då detta rör sig om stora summor råder jag dig att ta hjälp av en jurist.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare