FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/01/2018

Fullmakt för sambos angelägenheter

Hur gör jag när inte min sambo kan skriva på bankgiro tex själv får jag skriva på då?

och med vilket namn skriver jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I förevarande fall behöver din sambo skriva en fullmakt som gäller för dig att kunna handha dennes ekonomiska angelägenheter. Det finns inga regler för hur en fullmakt måste vara skriven, förutom att det givetvis måste framgå vem som är fullmaktsgivare, fullmäktige (den som fullmakten ger behörighet/befogenhet att uträtta saker och ting), samt vad fullmakten omfattar. Efter att du fått en fullmakt kan du underteckna dennes angelägenheter, förslagsvis "e.u. (enligt uppgift) X (ditt namn)".

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare