FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/02/2017

Fullmakt för någon som man inte är släkt med?

Hej ! Min styvfar har fått stroke och jag måste hjälpa honom med att betala räkningar . Fast han inte är min biologiska far kan jag skaffa fullmakt för att hjälpa honom , Jag har hans leg.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du kan ha fullmakt även utan att vara biologiskt släkt med din styvfar. Släktskap är inget krav för fullmakt (10 § AvtL).

Om du vill betala hans räkningar genom hans bank kan du gå till banken och be om en fullmakts-blankett eller skriva ut blanketten från bankens hemsida och fylla i vilken typ av bankärenden du ska ha fullmakt att sköta. De flesta banker kräver nämligen en skriftlig fullmakt.

För andra typer av ärenden, som t.ex. att hämta ut paket från posten, brukar det räcka med legitimation (18 § AvtL).

Hoppas att svaret hjälpte!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare