FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/01/2018

Fullmakt för att sköta förälders bankärenden

Min mamma är 90 år och bor fortfarande själv utan hjälp från samhället men börjar bli mer o mer dement.

Vi barn har långt till henne så det är svårt att alltid vara behjälpliga när hon behöver.

Så till min fråga: Hur ska vi kunna hjälpa henne med bankärenden o.dyl utan att åka och hämta henne och ta med henne till banken.

Har hört talas om framtidsfullmakt, hur fungerar det och vad ska man tänka på i samband med tecknandet och användandet.

Finns det något annat sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En framtidsfullmakt är alltså en fullmakt som börjar gälla i framtiden exempelvis om en person blir allvarligt sjuk eller liknande. För att teckna en framtidsfullmakt så behövs exempelvis två vittnen som ser till att allt går rätt till. Du kan läsa mer om framtidsfullmakter här.

I detta fall så fungerar det dock lika bra med en skriftlig fullmakt som inte har lika många formella krav som en framtidsfullmakt. Skriftliga fullmakter regleras i 16 § avtalslagen. Ni kan då upprätta en fullmakt genom att skriva exempelvis att din mamma ger dig befogenhet att sköta hennes personkonto för att betala räkningar och sedan låta din mamma signera detta och ta med till banken. Så kan ni exempelvis få en bankdosa så du kan sköta din mammas bankärenden hemifrån. Har din mamma flera barn så kommer dock banken troligtvis begära att dessa godkänner att du sköter din mammas bankärenden. Bankerna brukar ha egna mallar som är bra att skriva ut och fylla i och ta med till banken. Exempel på detta hittar du här.

Så i detta fall fungerar det lika bra att använda en vanlig skriftlig fullmakt om ni vill att fullmakten ska gälla direkt och inte senare.

Hoppas du fick svar på din fråga. Återkom gärna om det är något mer du undrar över!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare