FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/04/2015

Fullmakt att make ska få försälja fastighet

Hej!

Vid en middag hos grannen igår kom följande fråga upp:

Min make står som ensam ägare till vår villa. Om han får en stroke och blir otillräknelig och jag vill sälja villan så går inte det för det kräver hans underskrift, trodde man. Vi är gifta och villan är inte hans enskilda egendom. Kan han skriva en fullmakt nu när han är frisk (i vittnes närvaro) som ger mig möjlighet att sälja om jag skulle vilja det senare?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Villan utgör giftorättsgods i och med att den inte är din makes enskilda egendom, 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB). Vid en bodelning ingår således villan, och du har rätt till hälften av den, enligt 10 kap. 1 § och 11 kap. 3 § ÄktB. Det spelar således ingen roll att din make står som ensam ägare på villan.

För att en fastighet som är makarnas gemensamma bostad ska kunna säljas krävs båda makarnas samtycke, 7 kap. 5 § ÄktB. Sådant samtycke behövs dock inte om ena maken inte kan lämna ett giltigt samtycke eller om det inte kan inhämtas inom rimlig tid, 7 kap. 6 § ÄktB. Detta innebär att medbestämmanderätten är personlig och skall därför inte utövas genom ställföreträdare. Exempel på tillfällen när en make inte kan lämna samtycke är bland annat när denne har blivit tillförordnad förvaltare och därmed förlorat sin rättshandlingsförmåga. När det handlar om att den ena maken lider av t.ex. demens bör sjukdomen styrkas med ett läkarintyg för att undgå kravet på samtycke. Det är således genom denna bestämmelse inte självklart att den andra maken får sälja fastigheten.

Det bästa sättet att förebygga den situation som du beskriver är att en make, när denne är frisk och vital, ger den andra maken fullmakt att disponera över den första makens tillgångar och rätt att ensam sälja villan. En sådan fullmakt gäller även efter det att maken eventuellt blir sjuk. Vidare kan fullmakten även gälla rätt att företräda maken mot domstol, myndigheter eller sjukhus. Det kan vara mycket viktigt att ha rätt att företräda varandra i olika situationer exempelvis mot sjukhus eller myndigheter. En make har annars ingen laglig rätt att företräda den andre i dessa situationer, även om man är gift eller sambo.

Man måste dock ha klart för sig risken att en sådan omfattande fullmakt även kan missbrukas och det bör därför noga övervägas vem eller vilka man ger denna typ av fullmakt. Om riskerna för missbruk skall minskas kan man till exempel ge sin make och barn i förening fullmakt, och då måste de alla vara överens för att någon rättshandling skall kunna göras.
Om inte någon fullmakt finns inom familjen tillsätts ofta en god man (via kommunens försorg) som förvaltar den sjukes tillgångar, men fokus blir då enbart på den sjukes bästa, inte på maken eller familjen i stort.

I en skriftlig fullmaktshandling bör du tydligt ange vem fullmaktsgivaren respektive fullmäktigen är, samt vad fullmakten omfattar. Du skulle exempelvis kunna skriva: ”Undertecknad [fullmaktsgivaren] befullmäktigar härmed [fullmäktiges namn] att företräda mig i följande angelägenheter [uppge i vilka frågor fullmäktigen ges behörighet att företräda fullmaktsgivaren] …”. När du beskriver fullmaktens omfattning kan du välja att i detalj ange vilka rättshandlingar fullmäktigen får företa i huvudmannens namn, t.ex. att försälja vår gemensamma bostad. Alternativt kan du välja att utforma en mer generell fullmakt, som ger fullmäktigen behörighet att företräda fullmaktsgivaren i alla frågor som rör t.ex. fullmaktsgivarens tillgångar.

Även om det för fullmaktshandlingens giltighet inte finns något krav på detta, kan det ur bevissynpunkt vara fördelaktigt att fullmaktshandlingen undertecknas och bevittnas. Ibland kan det också vara lämpligt att ange fullmaktens giltighetstid.

ÄktB hittar du https://lagen.nu/1987:230 .

Hoppas det var svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare