Fullmakt att förvalta dödsbo

Får min man bevittna min underskrift när det gäller en fullmakt för dödsbo angående utbetalning av arv?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 18 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) är huvudregeln att dödsbodelägarna gemensamt ska handha dödsboet. Det är dock möjligt för dödsbodelägarna att genom fullmakt lägga denna uppgift på endast en av delägarna, för att till exempel göra det smidigare och snabbare.

En fullmakt som ger en av dödsbodelägarna rätt att representera dödsboet ensam behöver inte bevittnas. Det är alltså inte ett krav och det finns därmed inte heller några restriktioner angående vem som får bevittna fullmakten och inte. Om en fullmakt är bevittnad kan det däremot ge ett högre bevisvärde, samtidigt som det ger ett högre bevisvärde om den är bevittnad av en utomstående person än om den är bevittnad av din man. Att fullmakten är bevittnad är dock, som sagt, inte ett krav för att fullmakten ska vara giltig.

Hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare