Fukt- och mögelskador i hyresrätt

Frågar å min dotters vägnar.Har sagt upp hyresavtal med omedelbar verkan då rummet har undermålig ventilation, fuktiga väggar och mina möbler har fått synliga mögelangrepp. Hälsan har blivit dålig. jag klarar ej att vara i rummet längre. Jag yrkar från hyresvärd att ersätta skadat material samt återbetalning av erlagd hyra under de fem månader jag bott där. Har jag rätt att göra så och är hyresvärden tvungen enligt jordabalken ersätta mig? Måste jag gå via Hyresnämnden? Är inte med i hyresgästföreningen.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Reglerna om hyra finns i 12 kap. jordabalken (1970:994) som du finner https://lagen.nu/1970:994.

Hyresvärden ska på tillträdesdagen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet, i detta fall som bostad, 9 § st. 1. Vidare har hyresvärden en skyldighet att under hyrestiden hålla lägenheten i samma skick, 15 § st. 1.

Om fukt- och mögelskador kan konstateras bör det anses vara en brist i lägenheten. I sådant fall får du som hyresgäst säga upp hyreskontraktet om bristen inte kan åtgärdas utan dröjsmål eller om din hyresvärd efter tillsägelse inte avhjälper bristen så snart det kan ske. En uppsägning får dock bara ske om bristen är av väsentlig betydelse, 11 § p. 2 och 16 §§. Vid en uppsägning upphör hyreskontraktet omedelbart att gälla, 6 §.

För den tid som lägenheten varit bristfällig har du rätt till skälig nedsättning av hyran, 11 § p. 3. Detta gäller dock inte för den tid som du betalat hyran utan protest och inte upplyst hyresvärden om bristen (se RH 1994:84). Du kan även ha rätt till skadestånd för skadorna på möblerna, om hyresvärden inte kan visa att skadan inte beror på dennes försummelse, 11 § p. 4. Du kan även få skadestånd för personskador som uppkommit på grund av fukt- och mögelskadorna (se NJA 2002 s. 213).

Det finns en möjlighet att ansöka hos hyresnämnden om ett s.k. åtgärdsföreläggande. Det innebär att hyresvärden åläggs att åtgärda bristen inom viss tid, 11 § p. 5 och 16 § st. 2.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare